Oogjes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Pieter - WaarBenJij.nu Oogjes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Pieter - WaarBenJij.nu

Oogjes

Door: Pieter en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Pieter

28 Juni 2011 | Peru, Cuzco

OOGJES
Dinsdag 28 juni
Op pad naar de beste schoenmaker van Cuzco (Elmer) om oogjes te laten maken in de rugzakovertrek zodat we daarmee de zak met een hangslot kunnen afsluiten. De winkel is klein en helemaal vol met tegen de wanden gestapelde paren schoenen met een genummerd briefje erop. We leggen ons probleem uit en mogen meteen doorlopen naar het atelier achter de winkel waar we een bepaalde schoenmaker toegewezen krijgen. Op het moment dat we het atelier binnen stappen schrikken we eerst: een stuk of 8 schoenmakers zitten ieder met hun rug tegen de muur in een kromme houding, elk op een zo klein mogelijke werkplek waarboven een briefje hangt 'werkplek schoonhouden' of 'houd uw werkplek geordend'. Het geheel doet denken aan klassieke arbeidswantoestanden zoals ze in Nederland waarschijnlijk in de 19de eeuw voor het laatst voorkwamen. Ieder heeft een stapel schoenen bij zich liggen en een van de mannen is alleen bezig met poetsen en het prachtig herstellen van lakschoenen.
We vragen om 6 oogjes en mogen de zak eind van de middag komen ophalen.
Aansluitend kijken we nog naar wat mooie truien van baby alpaca, en het blijft niet bij kijken alleen. Er is een overvloed aan toeristische artikelen met afbeeldingen van lama's en van alles waar je niet aan moet denken, maar gelukkig zijn er ook wat winkels met minder vakantiegebonden motieven.
Aan het eind van de middag kunnen we P's nieuwe bril gaan ophalen. Als we in de winkel zijn krijgen we te horen dat de bril niet in de zending uit Lima zat. De enige mogelijkheid lijkt nu 2 brillen in plaats van 1 en die worden inderdaad binnen een uur (!) geleverd. We lopen naar de schoenmaker waar onze zak klaar ligt met 16 in plaats van 6 oogjes. Veel beter!